Peribahasa Melayu: Penelitian Makna dan Nilai.

Peribahasa Melayu: Penelitian Makna dan Nilai ialah sebuah buku yang dapat memberi kesedaran kepada pembaca bahawa masyarakat yang bermoral dan beretika tinggi dan seimbang dari segi rohani dan jasmani dapat dibentuk melalui peribahasa.
Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim, Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Malaysia : “…sebuah penerbitan yang menghimpun sebanyak 5,737 peribahasa hingga menjadikan buku ini sebuah penerbitan peribahasa Melayu yang paling lengkap dan kemas kini. Susunannya sangat sistematik mengikut subgenre, dan setiap subgenre diberikan pula definisi dan beberapa contoh untuk pembaca memahami dengan berkesan. Lebih menarik, peribahasa di dalam buku ini dihubungkan dengan nilai islami, falsafah pendidikan negara dan nilai perkhidmatan awam. Faktor lain yang menjadikan buku ini istimewa dan menarik ialah kerana dilengkapi lampiran grafik dan teks yang amat informatif tentang alam benda, alam flora, dan alam fauna yang menjadi sebahagian sumber penciptaan peribahasa”.
Dato’ Dr. Anwar Ridhwan, Sasterawan Negara 2009 : “Buku ini lengkap apabila dipadukan semua bentuk peribahasa yang ada, dari simpulan bahasa, perumpamaan, bidalan dan pepatah sehinggalah kata-kata hikmat; dengan padanan makna yang mudah difahami dan padat, di samping disertai pula dengan justifikasi nilai dan tema. Sumber di penghuung buku ini amat membantu sementelah masyarakat sudah jauh maju dan banyak peralatan, perbuatan dan amalan yang telah pun lenyap dari pandangan seperti `cupak’ sejenis cara sukatan yang sudah tidak digunakan, maka buku ini lengkap dan menyeluruh sifatnya”.
Prof. Madya Dr. Lim Swee Tin, Penerima S.E.A Write, 2000 : “Buku yang wajib dimiliki oleh pensyarah, pengajar, guru bahasa Melayu, sasterawan, pelajar, pengkaji, penyelidik dan sesiapa juga yang cintakan bahasa, peradaban dan warisan bangsa, serta semua insan yang bertanggungjawab melestarikan peribahasa Melayu sebagai khazanah generasi turun-temurun”.

• Peribahasa Melayu: Penelitian Makna dan Nilai.

• Zaitul Azma Zainon Hamzah & Ahmad Fuad Mat Hassan.
• 2011
• ISBN 978-967-344-222-5
• 841 halaman
• RM148.00

2 thoughts on “Peribahasa Melayu: Penelitian Makna dan Nilai.

  1. salam, saya ingin bertanya bagaimana ingin mendapatkan buku terbitan upm seperti yang di atas?

Leave a comment